Islam België
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vrijwilligers gezocht voor wetenschappelijk onderzoek tijdens de ramadan

Ga naar beneden

Vrijwilligers gezocht voor wetenschappelijk onderzoek tijdens de ramadan Empty Vrijwilligers gezocht voor wetenschappelijk onderzoek tijdens de ramadan

Bericht van Nette1984 wo maa 07, 2012 10:25 pm

Hallo,

Ik ben An Mertens. Ik werk sinds september 2010 als bedrijfsarts in Oost-Vlaanderen bij een externe dienst voor preventie en bescherming.
Vorig jaar ben ik tijdens mijn werk geconfronteerd geweest met de vraag van een werkgever of het wel veilig was om een moslim-werknemer tijdens de ramadan met een vorklift te laten rijden. De werkgever was ongerust dat de man mogelijks door suikertekort ongelukken zou kunnen doen en wou hem gedurende de ramadan met een gewoon transpallet laten werken omdat dit veiliger zou zijn.

Ik heb toen geantwoord dat er geen probleem zou mogen zijn om de man toch gewoon met de vorklift verder te laten rijden, maar eigenlijk kon ik dit antwoord op dat moment niet echt wetenschappelijk onderbouwen: er zijn wel al massa's onderzoeken gebeurd naar de sporrtprestaties van atleten tijdens de ramadan, maar omtrent aandacht en concentratie tijdens de ramadan zijn er eigenlijk nog maar twee studies gepubliceerd. Daarom ben ik dit jaar op zoek naar vrijwilligers die willen deelnemen aan een studie naar "neuroperformantie tijdens de ramadan".

Er zijn drie testmomenten tijdens deze studie:
1) Tussen 30 juni en 15 juli, voorafgaand aan de ramadan, om een referentiemeting te hebben
2) Tussen 28 juli en 7 augustus (middenin de ramadan)
3) Tussen 13 juli en 18 augustus (aan het einde van de ramadan)

Ik zoek gezonde vrijwilligers tussen 18 en 65 jaar. Gezond voor mij betekent vooral dat je geen insuline moet nemen of geen slaappillen nodig hebt of andere medicatie moet nemen waar je suf van kunt zijn. Mensen die gewoon een pilletje voor de bloeddruk moeten nemen, zijn perfect welkom.
Het is belangrijk dat je, als je geïnteresseerd ben, je in elk van de drie periodes telkens voor één dag (zelf te kiezen) kunt vrijmaken, telkens in de namiddag ergens tussen 14h en 19h
Voor de eerste periode is de keuze 100% vrij. Voor periode 2 en 3 zouden er minstens 8 dagen verschil tussen de twee momenten moeten zitten. verder is het ook volledig vrij te kiezen.

Ik heb minstens 30 proefpersonen nodig, maar doordat de ramadan dit jaar midden in de vakantieperiode valt, is het moeilijk om binnen mijn eigen kennissenkring voldoende vrijwilligers te vinden, dus ik hoop langs deze weg wat meer succes te hebben.


Wat gevraagd zal worden tijdens de eerste sessie:
* Invullen van een vragenlijst met wat basisgegevens (leeftijd, geslacht, beroep) en een paar vragen over de slaap- en eetgewoonten buiten de ramadan
* Scores geven (van heel erg akkoord tot helemaal niet akkoord) bij woorden die te maken hebben met slaperigheid, honger en dorst en algemene stemming
* Vier testjes op de computer: test met cijfers en symbolen, test van reactiesnelheid, test voor geheugen, testje met 'doolhof'

De tweede en derde sessies
* Invullen van vragenlijst over slaap- en eetgewoonten tijdens de ramadan
* Scores geven (zelfde als eerste sessie)
* Computertestjes (zelfde als eerste sessie)

Ik zoek liefst mensen uit Oost-/West-Vlaanderen of Antwerpen. Ik kom zelf uit het Gentse en ik doe mijn best om de verplaatsingskosten voor jullie zo beperkt mogelijk te houden. Dat betekent dat ik bereid ben om tot bij jullie in de buurt te komen (in de zomervakanties zijn de gebouwen van CLB's en dergelijke vaak vrij en die kunnen eventueel gebruikt worden, evenals de regionale kantoren van IDEWE).

Mensen die geïnteresseerd zijn, mogen een mailtje sturen naar An.Mertens*Ugent.be (* vervangen door @)
Alvast bedankt!

Nette1984

Aantal berichten : 1
Registration date : 07-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum